En klassiker från Pettersson

Under Klassikerfestivalen i Valdemarsvik 2022 fick jag äran att intervjua Anders vid hans fantastiska båt, Silva, och dokumentera hans berättelse på film. Silva är en klassisk salongsmotorbåt, konstruerad av den berömde CG Pettersson, med ritningen daterad den 18 april 1923 och numrerad 630 A och B.

Silva mäter 12,60 meter i längd, 2,60 meter i bredd och har ett djupgående på 0,85 meter. Båtens deplacement är 5900 kg. Dess toppfart ligger på 13 knop medan marschfarten är 8 knop, med en bränsleförbrukning på 0,5 liter per distansminut tack vare dess nuvarande motor, en 4-cylindrig Yanmar diesel 4JH3G-HTG på 100 hk.

Silvas historia är fascinerande. Ursprungligen utrustad med en Wisconsin 6-cylindrig bensinmotor på 35 hk, har båten genomgått flera motorbyten. Först en Kermath på 125 hk redan 1929, därefter en Penta EC 6 på 75 hk. När Anders och Viola Widström köpte Silva 1995, fann de en Volvo MD 47-motor stående bredvid båten, men den hade aldrig installerats. Silva hade stått på land i Lomma från början av 1970-talet tills Anders och Viola påbörjade en omfattande renovering.

Renoveringen av Silva var ett kärleksarbete som sträckte sig över sju år och över 9000 arbetstimmar. Silva återvände till vattnet den 2 november 2001, och sedan dess har Anders och Viola fortsatt att förbättra och underhålla henne, inklusive inredningsarbeten och ombyggnad av däcken.

Silvas inredning är välutrustad med 6 kojplatser, en 250-liters dieseltank som ger en aktionsradie på 500 nautiska mil vid marschfart, två rostfria vattentankar på sammanlagt 260 liter, vattenburen värme och gångvärme, samt både kylskåp och kyl/frysbox. Båten har också en eldriven bogpropeller som underlättar manövreringen i trånga hamnar och slussar.

Byggd på Landin & Johanssons varv i Långedrag 1923-1924 för GV Rundström i Göteborg, är Silva tillverkad i Hondurasmahogny med ek i köl och stävar, ask i spant och däcksbalkar, och en blyköl på 320 kg. Idag är 70% av båtens botten av norrländsk kärnfura, med nya rostfria stålspant och bottenstockar.

Silvas rika historia inkluderar att ha stått på land i Lomma från början av 1970-talet till 1995, då hon transporterades till Ekerö för renovering. Anders och Viola har med Silva besökt många platser i Skandinavien, inklusive Höga kusten, Vänern, Vättern, Göteborgs skärgård och Göta kanal.

Silva blev K-märkt 2012 av Sjöhistoriska museet för sitt kulturhistoriska värde. Museet betonade att den omfattande renoveringen, tillsammans med dokumentationsmaterial, har återställt båten nära sitt ursprungliga utseende.

Ägarna Anders och Viola Widström, bosatta på Ekerö, fortsätter att vårda Silva med stor omsorg och stolthet, vilket gör henne till en levande del av svensk maritim historia.

Populärt